2021. augusztus 20., péntek

2021-es könyves félévzárási pánik

 

Helló Dearies!
Volt egy pár hónapos kihagyásom az utóbbi időben. Ennek okairól lehetne beszélni bővebben, de nem szeretném ezt a posztot arra pazarolni.
A visszatérés egyébként PuPillának köszönhető, aki nemrég töltötte ki ezt a taget, s éreztette, hogy nem vagyok elkésve, hogy hetedik alkalommal is kitöltsem a félévzárási pánikot.
A tavalyi kitöltést IDE kattintva tudjátok megtekinteni.


Na de, vágjunk is bele!

2021.június 30-cal bezárólag 21 könyvet olvastam el - azokat fogom felhasználni a mostani kérdések megválaszolására. (Igen, a blogolás mellett az olvasással sem haladtam úgy, mint régen.)


1. A legjobb 2021-es olvasmányod 

Hosszú-hosszú éveken keresztül azt mondogattam, hogy én sosem fogom elolvasni A Gyűrűk Urát. Láttam a filmet, tetszett, de ezzel el is voltam. Viszont év elején megnéztem HBO Go-n a Tolkient, és annyira magával ragadott, hogy muszáj volt elolvasnom A Gyűrűk Urát is.
Nem véletlenül lett klasszikus ez a regény! Már a legelején elvarázsolt Tolkien prózája: úgy éreztem, én is Középföldén járok. Teljesen belefeledkeztem A Gyűrűk Urába, és hónapokon keresztül csak arra tudtam gondolni, hogy miken kell még keresztülmennie a szereplőknek. 
Minden apróságot szerettem benne, és a mai napig azt kívánom, bár néhány lény létezne a mi világunkban is. 


2. A legjobb folytatás, amit 2021-ben olvastál 

Nem nagyon olvastam idén folytatásokat, így igen kevés könyvből válogathattam. Habár nem lett kedvenc ez a könyv sem, Max Gladstone: Last First Snow regényét választottam végül. 
Egy oka volt annak, hogy nem lett kedvenc belőle: Temoc. Temocot a Two Serpents Rise-ban ismertük meg, mint a szélsőséges lázadó. Ebben a kötetben pedig megtudtuk, milyen úton is jutott el oda. A TSR-ben sem kedveltem őt, de itt? Jóságos ég! Természetesen ez csak személyes frusztráltságom amiatt, hogy annyi helyzetben hozhatott volna más döntést. 
Viszont volt még egy másik szereplő is ebben a kötetben, aki miatt élvezetes volt olvasni ezt a regényt: Elayne (illetve a Red King is). Végig az ő fejezeteit vártam, és nem is kellett csalódnom. (Egy későbbi kérdésnél még visszatérek Elayne-re.)


3. Friss megjelenés, amit még nem olvastál, de szeretnél 

A legtöbb engem érdeklő újdonságot már megvásároltam / olvastam, így ismét rövid listából válogathattam. T. J. Klune: Ház az égszínkék tengernél regényéről rengeteget hallottam külföldi booktuberektől, s általában úgy jellemzik, mint egy fantasy regény, ami megmelengeti a szívedet. Nekem pedig ennyi bőven elég ahhoz, hogy felkeltse az érdeklődésemet. 







4. Legjobban várt friss megjelenés az év második felére 

Erre a kérdésre - jó könyvmolyhoz méltóan - rengeteg könyvet fel tudnék sorolni: Frank Herbert: A Dűne istencsászára, Matt Haig: Az éjféli könyvtár, Jonathan Strahan (szerk.): Sárkányok könyve, Octavia E. Butler: A magvető példázata, Neil Gaiman: Sandman 4. kötete...stb.stb. 
Így inkább a legközelebbi megjelenések közül válogattam, s végül is egy olyan könyv volt, amire előrendelést adtam le - a Transmetropolitan 2. kötete. 
A Transmetropolitan a tavalyi évem legnagyobb meglepetése volt, ráadásul függővége is lett, úgyhogy már nagyon izgatott vagyok, hogy kezemben foghassam, és olvashassam a következő adagot. 


5. Legnagyobb csalódás 

Joe Hart: Obscura. Ha nem olvastam volna A beteget most júliusban, ez lenne az év legrosszabb olvasmánya is számomra. 
Az első csalódást az okozta, hogy a betegség (ami nálam a fő vonzerő volt) harmadrangú szerepet töltött be. Az volt a főszereplő motivációja, de azon túl nem sokat tudtunk meg róla. 
A második csalódást pedig az váltotta ki, hogy minél tovább olvastam, annál inkább éreztem klisésnek. Ez alapvetően nem szokott zavarni, ha van valami, ami leköti a figyelmemet, de itt semmi más nem akadt. Nincsenek kidolgozva a karakterek, a háttérvilágról pedig vajmi keveset tudunk.
Így pedig semmi nem mentette meg attól, hogy teljes csalódás legyen. A végét is beleszámítva.


6. Legnagyobb meglepetés 

Carmen Maria Machado-tól tavaly olvastam A női test és más összetevők novelláskötetet, amitől nem igazán kaptam meg azt, amire vártam volna. Idén viszont hangoskönyvben hallgattam meg az önéletrajzi művét, az In the Dream House-t, és wow! 
Minden érzelem tökéletesen átjött, és annyiszor összeszorult a szívem hallgatás közben. Gyönyörűen megírt (és felolvasott) mű.

7. Kedvenc új szerző (debütáló vagy számodra új) 

Na igen. Itt jön egy olyan vallomás, hogy igazából 4 új szerzőt ismertem csak meg 2021 első felében: Casey McQuiston, Scott Lynch, Joe Hart és H. G. Wells. Mindegyiküktől 1-1 regényt olvastam, és bár Joe Hart kivételével mindenkinek tetszett a regénye, nem érzem úgy, hogy kedvencnek tudnám kikiáltani bármelyiküket is.

8. Legújabb könyves szerelem 

Nem akadt ilyen karakter.

9. Legújabb kedvenc karakter 

Itt vissza is térhetünk a második kérdésre. A legújabb kedvenc karakterem egyértelműen Elayne Kevarian Max Gladstone Craft Sequence sorozatából. Elayne-nel először a harmadik részben találkoztam, ahol épp csak felbukkant, és lazán helyretette a dolgokat. Már akkor érdekes karakternek találtam, így alig vártam, hogy jobban megismerkedjek az ő múltjával is a Last First Snow-ban. És igen, igen, igen! Ez a nő hihetetlen! A Red King-et, aki egyeduralkodója Dresediel Lexnek, lazán kiosztja, ha nem osztja a véleményét valamiben, az pedig egyedül Elayne előtt hunyászkodik meg. 
Elayne összetett karakter. Egyfelől nagyon erős, másrészről több olyan nehéz helyzetben is helyt tud állni, ahol más elbukna. 

10. Egy könyv, amin sírtál 

Ezen gondolkodtam egy darabig, mert bár volt, ami szomorúvá tett, sírni nem hiszem, hogy sírtam volna bármin is.

11. Egy könyv, ami boldoggá tett 

Casey McQuiston: Red, White & Royal Blue - Vörös, fehér és királykék regénye annyira, de annyira, de annyira cukorfalat volt! Nem szoktam romantikus könyveket olvasni, de ezt muszáj volt - és nem is bántam meg. Ha rágondolok, még most is mosolygok azon, hogy ez a két lüke srác miket nem művelt ebben a kötetben. 


12. Kedvenc filmes adaptáció, amit idén láttál 

Nem láttam ilyet.

13. Kedvenc értékelés, amit idén írtál 

Ugorjunk inkább, jobban járunk. 

14. A legszebb könyv, amit idén vásároltál (vagy kaptál) 

Az idei évem valamilyen szinten a "klasszikusnak" tekinthető könyvek beszerzéséről és olvasásáról szól. Ezen projekt keretein belül vettem meg Philip Pullman: His Dark Materials trilógiáját tartalmazó omnibuszt is. Ez egy keménykötéses kiadás, amelynek a borítója és a belső borítója is gyönyörűséges.
(A könyvet jelenleg olvasom/hallgatom, és természetesen imádom.)

15. Melyik könyveket szeretnéd elolvasni az év végéig? 

Ehhez a kérdéshez rengeteg könyvet fel tudnék sorolni, mert mindig minden könyvet olvasni akarok. A valóság az, hogy nagyjából még 15-16 könyvre van esélyem idén (bárcsak több lenne, de hát...). 
A fő célom, hogy haladjak a 2021-ben megvásárolt és ajándékba kapott könyveimmel. Jelenlegi állás szerint 17-et olvastam el a 31- ből. 
Emellett szeretnék haladni a legrégebbi könyveim olvasásával is - ez elég nehezen megy idén. A teljes listából 2-t olvastam el, és 1-et olvasok éppen most. Így még 10 van hátra ebből is. 
Majd meglátjuk, mi sikerül ezekből. :)

Nos, ennyi lett volna a 2021-es könyves félévzárási pánik! Bevallom, kissé furcsa volt megírni egy új bejegyzést, el vagyok szokva tőle. Remélhetőleg hamarosan újra találkozunk! :) 




3 megjegyzés:

  1. Örülök, hogy visszatértél félévzárni, és annak meg különösen, hogy az én kezem is benne volt a dologban! ;))) Azért az a 21 könyv nem is kevés, és voltak közte tök szuperek, A Gyűrűk ura, a Pullman könyvek most, és ez az In the Dreamhouse is nagyon jól hangzik.
    Az Obscurát én is nézegettem, de még nem jutottam tovább, illetve a Ház az égsznkék tengernél nagyon csábító, és sokan kedvelték, lehet, hogy meg fogom hallgatni hangosban. :)

    Sok-sok jó olvasmányt az év második felére, és ha lesz kedved írj megint! ;)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Furcsa, de jó élmény volt újra írni, és tervben van, hogy még készítek bejegyzéseket. :) A Pullman könyvet annyira imádom - még ha már második félévhez is tartozik. Főleg a hangoskönyv verzióját!

      Törlés
    2. Várom! :)
      Igen, jó kis sorozat a Pullmanes, nagyon szerettem régen. A hangost a szerző olvassa fel?

      Törlés