2016. február 7., vasárnap

Hogyan éljük túl a könyvessorozatok támadását?

Valószínűleg nem árulok el nagy titkot azzal, ha kijelentem, sorozatfüggő vagyok.
Mondjuk nehéz nem annak lenni, amikor az általad mélységesen szeretett műfajok keretein belül megjelent könyvek többsége bizony sorozat. Hamarosan már olyan közmondások költöznek be köreinkbe, mint a "ritka, mint az egyedülálló YA könyv".
Ugyanakkor, úgy érzem, nem vagyok egyedül, mikor azt mondom, jó lenne már csökkenteni az aktuálisan futó sorozataim számát.




Persze ez különösen nehéz kihívás tud lenni, pláne, ha közben újabb sorozatokba is kezdünk bele. Legyünk őszinték - ez bizony egy ördögi kör. Ráadásul néha valahogy elfelejtődnek ezek a sorozatok, és 2-3 év múlva jut eszünkbe, hogy ó, ezt is olvastam egykor.

Mivel idén megfogadtam, hogy csökkentem a sorozataim számát, illetve nem hagyom elfelejtődni a sorozataimat, alaposan el kellett gondolkodnom, miként is fogom ezt kivitelezni. Több megoldás is eszembe jutott, amelyeknek megvan a maga pro és kontrája.

A sorozatok összegzése, szanálása.

Ennek a lépésnek nem az a lényege, hogy szégyenkezz a sorozataid száma miatt, hanem inkább csak egy figyelemfelhívás, hogy igen, ezek a sorozataim. Nekem külön polcom van molyon, amelyen minden aktuálisan futó sorozatom rajta van. Ez azért is hasznos, mert látom, mivel hogyan állok éppen. Emellett bizonyos időközönként végignézem a listát, és kiválogatom, melyik sorozatok érdekelnek még mindig, és melyik sorozatok iránt vesztettem el az érdeklődésemet.

Általában nem hagyok félbe sorozatokat, mivel nagyon kíváncsi vagyok, miként érnek véget, így még ha nem is 5*-os, akkor is olvasom tovább. Amúgy is olyan jó érzéssel tölt el, ha a végére érek, és elmondhatom, hogy igen, befejeztem a sorozatot. Viszont vannak esetek, amikor annyira közömbös vagyok a sorozat iránt, hogy egyáltalán nem is érdekel, milyen vége lesz. Ezeket szoktam szanálni az ilyen ellenőrzésekkor.

De ha már itt vagyunk, nézzük, hogyan állok velük (tegyük esettanulmánnyá ezt a posztot):

Aktuális sorozatok száma: 71
Befejezett sorozatok száma: 52

1 rész maradt hátra: 29
2 rész maradt hátra: 26
2+ rész maradt hátra: 7
Nem tudni, hány része lesz még: 9

Up-to-date vagyok a sorozattal: 9
Lemaradásom van: 62

Ebből a röpke statisztikából két dolog tűnt fel. 
1. A legtöbb sorozatomból csak a zárórészt kellene elolvasnom...
2. Le vagyok maradva a sorozatokkal, de csúnyán. 

De mit is lehet ezzel tenni? 
Mivel mindenki olvasási beállítottsága eltérő, így ezek csak tippek - nem biztos, hogy mindannyiunknak ugyanaz működik.

1. Molyos kihívás. Fogadalmak.

Már negyedik éve rendezem meg molyon a Sorozatfüggők kihívását, amelynek célja, hogy 18, az adott év előtt elkezdett, sorozatodat folytasd. Mivel szeretem a kihívásokat, így különösen törekszem arra, hogy azt a 18 sorozatfolytatást elolvassam.
Hasonlóan működik a fogadalomrendszer is. Mivel havi szinten ellenőrzöm, hogy miként haladok a fogadalmaimmal, motiválva érzem magam, ahogy egyre közeledem a cél felé.

Pro: Motiváció
Kontra: Esetleges kényszerérzet, ami olvasási válsághoz vezethet. Ráadásul kiveszhet belőle a szórakozás érzése.

2. Maratonok

Filmes sorozatokat olyan könnyen lehet maratonoztatni, akkor könyveseket miért nem? Ez a megoldás különösen azoknál a sorozatoknál működik, amelyet nagyon imádsz, és piszkosul nagy függővége volt az előző kötetnek.

Pro: Hamar végigérsz a sorozaton, és nem felejtődik el.
Kontra: Gyakran az ember lánya/fia nincs hangulatban, hogy azonnal végigfusson egy sorozaton, mert épp máshoz van kedve.

3. Maraton Light

Nálam ez a formátum működött már a múltban is, és most is ezzel próbálom kordában tartani a sorozataimat. Mondjuk most a frissen elkezdett sorozataimat maratonoztatom így, nem pedig a korábban kezdetteket, de nálam az is működött. 
Ennek lényege, hogy havonta 1 részt olvasol el az adott sorozatból. Így 3 hónapon belül végig lehet érni egy trilógián például, vagy 2-3 hónapon belül utolérhető egy sorozat, amellyel kissé lemaradtál.

Pro: Nem felejtődik el a sorozat, viszont nem is egyben nyomod le a torkodon az egészet. Hagyod, hogy legalább egy kicsit ülepedjen, és egy picit hosszabb ideig élvezheted a sorozat világát.
Kontra: Ismét a hangulati kérdés. A maratonozáshoz nem árt egy kis elköteleződés, hogy igen, minden hónapban elolvasok egy részt.

4. Cél a felkapaszkodás

Nagyon szép célkitűzés lehet, ha egy imádott sorozatodnak hamarosan megjelenik a következő része,
de te még az előzőt sem olvastad. Ha van előtted egy cél - ez esetben egy megjelenés (pláne, ha az a sorozatzáró megjelenése) -, könnyebben tudod rávenni magad a sorozat előre hozatalára.

Pro: Extra motiváció! Ráadásul tuti, hogy nem spoilerezi el senki neked azt a fránya kötetet. 
Kontra: Velem már előfordult, hogy maratonoztam egy sorozatot, ám az utolsó részt így sem olvastam el. De ez inkább pszichológiai kérdés...

5. Tematikus hónapok

Külföldön igen sok olyan kihívás van, ami egy bizonyos tematikát követ - pl. Year-a-thon. Miért ne lehetne sorozatokkal ilyeneket csinálni? "Február - olvassunk második részeket" vagy "December - olvassunk sorozatzárókat". Esetleg műfaj alapján "Június - haladjunk a fantasy sorozatokkal". Természetesen ezekben a hónapokban nem kizárólag ilyen könyveket lehetne olvasni, de mondjuk meg lehetne szabni, hogy X témába illő regényt azért elolvasunk.

Pro: Tudatos olvasás kényszerérzet nélkül. Ráadásul a mennyiséget saját igényekre lehet szabni. Aki szeret várólistákat összeállítani, azoknak pedig külön szórakozás a hónap tematikájának megfelelő regények válogatása.
Kontra: Aki nem szeret előre tervezni, nem biztos, hogy annyira élvezné ezeket a hónapokat.

Kissé radikálisabb megoldás lehet a sorozatok célzott kerülése, de legyünk őszinték - sokszor örülünk, hogy még 1-2 kötetet át élvezhetjük új kedvenc karaktereink társaságát.
Csak nehogy valami bajuk essen!

1 megjegyzés:

  1. Jó ez a poszt, ezen elmosolyodtam: "Hamarosan már olyan közmondások költöznek be köreinkbe, mint a "ritka, mint az egyedülálló YA könyv"."
    Tavaly furcsa is volt, hogy egész sok realista könyvet olvastam egymás után, és egyik sem volt sorozat. :D
    Én viszont jobban tolom nálad, csak 18 sorozatom van, és ebből is sanszos, hogy kaszát kap némelyik, nem nagyon látok rá esélyt, hogy folytatom.
    Én egyébként azt utálom a jelenségben, hogy pl. nem merem elkezdeni a Partials-t, mert attól félek, nagyon fog tetszeni, és akkor a három könyv az egyben már rengeteg elköteleződés. :D Tudom, logika nincs benne. De én nem szeretem így előre megtervezni, mi lesz a következő, mindig a pillanat dönt. És akkor még ott van a Vérvonalak 6 könyve pfff, ami előtt még a Vámpírakadémiát is újrázni kéne. :D
    A másik nagyon értelmes jelenség, amikor nagyon olvasnád a folytatást, de valahogy nincs kedved hozzá, így vagyok most a Severrel.

    VálaszTörlés