2016. május 26., csütörtök

Marie Rutkoski: A nyertes átka

"Hát nem erről szólnak a mesék? A hamisból valót, a valóból hamisat csinálnak, nem?"

Sorozat: A nyertes trilógia #1

Amikor a 17 éves Kestrel egy rabszolgavásáron megvásárolja a herrani Arint, aligha sejti, hogy élete gyökeres fordulatot vesz. A valoriai birodalom ellen lázadást előkészítő Arin sem tervezi, hogy beleszeret a hazája meghódításáért felelős tábornok lányába. A herrani felkelés egy időre szerepcserére kényszeríti őket. Kestrel megmenti ugyan Arin életét, de cselekedete lehetetlenné teszi, hogy valaha is egymáséi lehessenek. Hűség, osztályharc, értékrendek borulása… mi mindenért kell fizetni?



A Könyvmolyképző Kiadó jelenteti meg hamarosan Marie Rutkoski: The Winner’s Course - A nyertes átka című könyvét. Ez a történet egy izgalmas fantasy világba viszi az olvasóit, ahol a Valoria birodalom újabb és újabb területeket hódít meg, rabszolgaságba kényszerítve az ott élő embereket. Kestrel és Arin ellenséges oldalon állnak, mégis összefonódik a sorsuk a regényben, melyet a Goodreads-en a legjobbak közé juttattak az olvasók a Best Young Adult Fantasy & Science Fiction of 2014 kategóriában. Kövessétek végig a hat állomásos turnénkat, a bloggereink véleményei mellett sok érdekességet is találtok, valamint nyereményjátékunkon megnyerhetitek a három példány egyikét a kiadó felajánlásában.

Alapvetően nem szeretem a túlhype-olt könyveket, mert már túl gyakran okoztak csalódást. Ezért viszonylag óvatosan állok hozzájuk, és tényleg csak azokat olvasom el, amelyek nagyon érdekelnek. Marie Rutkoski debütáló regényére először – nem meglepő módon – a borítója miatt figyeltem fel. Mind a fedőlapon megjelenő báliruhás lány, mind pedig a fülszöveg azonban azt sugallta, hogy egy kissé csöpögős regény lesz, így sokáig még várólistára sem raktam. Szerencsére, idővel meggondoltam magam, mert egy fantasztikus könyves élményben volt részem!

Egyáltalán nem azt kaptam a regénytől, amire számítottam, ami itt a legpozitívabb értelemben értendő.

Kezdjük a háttérrel, amely egy klasszikus, ám mágia nélküli, fantasy világ volt, ahol politika, összeesküvés és árulás bőven akadt. Emellett előkerült a hazaszeretet és a rabszolgaság kérdésköre is. A könyvben bemutatott társadalom kissé furcsa volt számomra – ugyanis a nők vagy katonának álltak vagy férjhez mentek; ráadásul a művészeteket elítélik. Érdekes variálás, ráadásul engem elgondolkodtatott, hogy miért ennyire megvetendő a művészet. A válasz egyértelmű: egy fiskális államról van szó, amelyben az elsődleges cél a hadsereg fenntartása és létszámának növelése. A művészeteket azonban gyengeségnek láthatják. Ugyanakkor érdekes volt számomra, hogy mindennek ellenére a valoriaiak a győzelmeiket énekkel ünnepelték meg.

Kestrel rajongása a művészetek iránt konfliktusforrásként szolgált; ez azonban csak a kisebbik gondot okozta a lány számára. A fő ellentétet az eltérő társadalmi réteghez és nemzethez való tartozás jelentette. Imádtam ezt az aspektust, mert annyi drámai jelenet kötődött hozzá, amelyek összetörték a szívemet.

Már nagyon régen olvastam a fülszöveget, így mindennemű előzetes ismeret nélkül kezdtem el a regényt – ennek köszönhetően egy extra csavart is kaptam a könyvvel. Javasolnám, hogy ti is tegyetek hasonlóképpen, bár mire ide értek a bejegyzésben, valószínűleg már láttátok a fülszöveget. A történet központjában egy páros állt, akik hűsége ellenséges nemzethez kötötte őket.

A történet sokkal összetettebb volt, mint amire számítottam. Azt gondoltam ugyanis, hogy annyira hangsúlyos lesz a romantika, hogy mellette csak egy lapos sztori jelenhet meg. Itt azonban volt összeesküvés, intrika és harcok is! Teljesen belevesztem az eseményekbe, végig lekötötte a figyelmemet. Nagyon tetszett, hogy ennyi fordulat is belekerült. Mindezek tetejébe az írónő annyi érzelmet vitt bele a történetbe, hogy néha le kellett tennem, mert nem bírtam tovább.

Meglepődtem, hogy milyen heves reakciót váltott ki belőlem ez a regény. Ugyanis minden alkalommal derült égből villámcsapásként értek. Egészen azokig a pillanatokig teljes nyugalomban olvastam – legfeljebb izgatott voltam, hogy mi történik… aztán beütött a krach. De az volt az érdekes, hogy az írónő nem drámai monológokat gyártott, hanem ezek a jelenetek a maguk egyszerűségében is komoly hatással voltak rám. Elég nehéz elmagyarázni, mert eddig még nem igazán tapasztaltam ilyet.

A karaktereket fokozatosan kedveltem meg. Eleinte igencsak közömbösek voltak, hiszen csak egy lázadó lányt és fiút láthattam. Aztán az írónő egyre többet mutatott meg belőlük, amivel egyre inkább elmélyítette a szimpátiámat irántuk. A fokozatosság mellett értékeltem azt is, hogy két szemszögből ismerhettem meg a főszereplőket – egyrészt a saját, másrészt pedig a másik főszereplő leírása alapján. Azt pedig különösen élveztem, ahogy lassan elkezdett változni a másikról alkotott véleményük.

Én eleinte Kestrelt jobban kedveltem. Arinban annyira tömény gyűlölet élt, hogy néha olyat is megengedett magának, amiért minimum megcsaptam volna. Szerettem bennük, hogy mindkettejüknek voltak hiányosságaik, amitől sokkal emberibbé váltak. Persze mindkettejüknek akadt tehetségük – Kestrel igazi művészlélek és stratéga volt például.

Végül pedig beszélgessünk kicsit a romantikáról! Mint említettem, nem foglalt el annyira központi helyet a történetben, mint hittem volna. És ugyan a jelenléte befolyással volt a cselekmény alakulására, de nem az volt az egyetlen mozgatórugója. A szerelmi szál egyáltalán nem érződött rózsaszínnek vagy túlságosan fluffnak – igazából az volt az egyik fő oka az érzelmi túltengéseimnek.

Mindent összevetve pozitívan csalódtam ebben a regényben, és egyszerűen csak szerelmes lettem belé. A világ érdekes, a történet összetett és fordulatos, a karakterek szerethetőek, a romantika pedig darabokra töri a szíved, majd még ötször rátapos a biztonság kedvéért. Én pedig imádtam mindezért. Most pedig alig várom, hogy folytathassam a sorozatot, mert ez a függővég… ez nem volt igazságos.


Könyv adatai
Eredeti cím: The Winner's Curse (2014)
Kiadó: Könyvmolyképző (2016)
Oldalszám: 368

Nyereményjáték

A történetben is szerepel a “Marj és Csípj” játék, amit kártyajáték formájában megtalálhattok a sorozat weboldalán. Minden állomáson fel kell ismernetek a kártyán szereplő állatot, amit be kell írnotok a rafflecopter doboz megfelelő sorába. Extra esély (5x) jár azoknak, akik a hat állomás kártyáin szereplő számokat összeadják és beírják a megfelelő sorba. Figyelem! A kiadó csak magyarországi címre postáz. A nyertesek jelentkezését 72 órán belül várjuk az értesítő e-mail elküldésétől számítva. Sok szerencsét a játékhoz!


a Rafflecopter giveaway


További állomások

05/24 Kelly és Lupi olvas
05/26 Always Love a Wild Book
05/28 Deszy könyvajánlója
05/30 MFKata gondolatai
06/01 Media Addict
06/03 Függővég


0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése