2019. május 1., szerda

Leltár (69) 2019. április a sci-fi és a Jupiter vonzásában

A Leltár minden hónap elején jelentkező rovat, amelyben megemlékezem az előző havi történésekről, számot vetek az olvasmányaimról, ill. tervezgetek. Ez utóbbit kissé naivan.






Wow, finoman szólva április olyan hirtelen röppent el, mint amilyen hirtelen érkezett is. Persze az olvasásaimon és az egyre növekvő kávéfüggőségemen látszik, hogy telt az idő, de mégiscsak olyan gyorsan eltelt ez a hónap.

Érzelmekben sem volt hiány. Mivel holnapután lesznek a ballagások, így fel kellett készülnöm a két végzős osztályom elengedésére. Egyikükkel már lement az utolsó óránk, a másikkal holnap lesz. Mivel mindkét angolos csoportomat nagyon szerettem, így már most tudom, hogy hiányozni fognak. 

Másfelől pedig a héten derült ki, hogy jövőre kapok saját osztályt! A jövőre érkező kilencedikes szakácsoknak leszek az osztályfőnöke! :) 

Na de, az olvasásaim!

Áprilisban olvastam


Az április kivételesen jól sikerült olvasásokat tekintve, ugyanis 8, azaz NYOLC könyvet fejeztem be ebben a 30 napban! 

A hónap elején befejeztem  a Kommunista kiskirályok tanulmánykötetet, amely a Rendszerváltás előtti évtizedekben hatalmi pozíciójába került néhány személy történetét meséli el. Sok szempontból tanulságos volt olvasni ezeket az eseményeket, mégis a kötet bevezetője maradt számomra az egész fénypontja. 

Sort kerítettem Ursula K. Le Guin: A megtalált és az elveszett II. kötetére is, amely az Earthsea sorozathoz tartozó három novellából és egy sci-fi történetből állt. Természetesen az Earthsea sorozathoz tartozó műveket imádtam, hiszen magáért a sorozatért is rajongok. Az utolsó novella azonban különleges élmény volt. Rádöbbentem arra, hogy szeretem a generációs űrhajós történetek, ugyanis az ilyen hermetikusan elzárt közösségek történetei rengeteg tanulsággal szolgálhatnak. 

Következő olvasmányom egy igazi klasszikus volt, Daniel Keyes: Virágot Algernonnak regénye. Sajnos már olvasás előtt sikerült elspoilereznem a történetet (sosem tanulom meg, hogy ne olvassak fülszöveget. Pláne ne klasszikusok fülszövegét). Ettől függetlenül nagyon szerettem a teljes művet, egyszerűen lerakhatatlan volt! Rengeteg érzelmet kiváltott belőlem, s olyan kérdéseket vetett fel, amelyeken hosszasan gondolkodhattam. 

És ezután következett a maratoni űrutazásom Arthur C. Clarke-kal. A következő négy olvasmányom ugyanis a teljes Űrodisszeia sorozat volt. Habár a 3. és 4. kötetre már nem voltak olyan jók a regények, mint az 1-2. rész, mégis, minden hibája és céltalansága ellenére élveztem az olvasásukat. Mindegyik szereplőt imádtam, és a végletekig rajongok továbbra is a leírásokért! Ezért sem untam soha, akárhányszor is utaztunk a szereplőkkel a Jupiter térségébe.

Végezetül pedig sort kerítettem Philip K. Dick: Az elektromos Lincoln kötetére. A fülszöveg miatt nagyon mást vártam ettől a regénytől, mint amit végül kaptam; ez pedig rányomta a bélyegét az egész olvasási élményemre. 
Voltak egyébként nagyszerű ötletek benne, s nagyon sajnálom, hogy maga a kivitelezés már nem igazán valósult meg. Igazi egyszeri olvasásra megfelelő könyv volt ez. Remélem, a következő regény jobb lesz.

Aktuális olvasmányok


   

Ursula K. Le Guin: The Books of Earthsea
Haladás: 209. oldal (+68 oldal)

Bármennyire szerettem volna, áprilisban nem sikerült a 2. rész végére érnem. Viszont annyira érdekes a történet, alig várom, hogy több időm legyen, amit ebben a világban tölthetek el! (Célom, hogy a hónap elején befejezzem a 2.részt, s belekezdjek a 3-ba.) 
Imádom Ursula K. Le Guin prózáját. Tele van lélekkel minden mondata, így képtelenség nem kötődni ezekhez a művekhez. 

Tom Sweterlitsch: Letűnt világok
Haladás: 100. oldal (+100 oldal)

Emlékszem, hogy mennyire nem vonzott ez a regény, mikor megjelent. Egyáltalán nem tűnt érdekesnek a leírás. Aztán jöttek a pozitív értékelések, s hála az ízlésőreimnek, múlt hónapban ki is kölcsönöztem a könyvtárból.
Te jó ég, hogy én mennyire belezúgtam ebbe a regénybe! Már az első oldalon leesett az állam! Az ott megjelentett kép megdöbbentett, s egyből elérte, hogy tudni akarjak mindent erről a világról. A történet nyomozós része elég klasszikus (gyilkosság és egy eltűnt fiatal), de ezt a sci-fi elemekkel izgalmasabbá teszi.

Tervek


1. Könyvtári könyvek

   

A Letűnt világokon kívül két könyvtári könyv került fel a várólistámra (a 3. könyvtári könyvvel megvárom júniust.) Első jelöltemet, a Szép új világot korábban már kikölcsönöztem egyszer, ám akkor nem volt rá időm, így olvasatlanul vittem vissza. Tanulva korábbi hibáimból nem olvastam el a fülszöveget, így csak annyit tudok róla, hogy disztópia.

Folytatom az Arthur C. Clarke életmű-olvasást is, mert képtelen vagyok ellenállni a regényeinek (és nincs szükségem segítségre, büszkén maradok függője az írónak). Kivételesen nem sorozatot maratonozok, hanem egy önálló kötetét, A város és a csillagokat fogom elolvasni (ami egy átírt verziója egy korábbi művének). Szintén csak ötleteim vannak a történetre - elvileg egy mindentől elzárt városban játszódik. (Emlékeztek, mit írtam feljebb a zárt közösségekről szóló történetekről?) Alig várom!

2. Saját könyveim

Áprilissal ellentétben májusban ismét szeretnék nagyobb hangsúlyt fordítani a saját olvasatlanjaimra. Többek közt azért is, mert áprilisban rengeteg(!) könyvvel gazdagodtam! (És májusban is várható "néhány" jóság. Ezek után mindenképp visszaveszek a vásárolgatásból, mert olvasni se ártani őket, nem csak megvenni őket.

      

Várom, nagyon-nagyon várom az Agaves előrendeléseimet, ám nem tudom, miért leginkább a csomag májusi megjelenéseihez van hangulatom. Persze érthető is, Chiangtól nagyon rég olvastam, Dick pedig... nos, nem lehet, hogy nem olvasom el a legújabb beszerzést tőle.

Áprilisban megkaptam a teljes MaddAddam-trilógiát. Az első részről már felfrissítettem az emlékeimet, így májusban Az özönvíz évével folytatom az olvasást. Erre lelkileg sem árt majd felkészülnöm, mert biztos vagyok benne, hogy ez a kötet is megrázó élmény lesz.

      

 Utolsó új jelöltem Jessica Townsend: Csudamíves regénye, ami a Nevermoor sorozat 2. része. Az első részt tavaly imádtam, az egyik kedvenc middle-grade kötetemmé vált azonnal, így kíváncsi vagyok, milyen izgalmakat tartogat a folytatás.

Az utolsó két könyvet áprilisról hoztam át, és csak remélni tudom, hogy májusban végre tényleg sort kerítek rájuk. Lehet sikerült volna múlt hónapban is a dolog, ha nem ragad magával Arthur C. Clarke. Minden az ő hibája. :)

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése