2015. április 23., csütörtök

Szilágyi Zoltán: Acélgólem

"1917. június 13-án kezdődött minden, amikor a németek bombázni kezdték Londont, és nem zeppelinekről, hanem vadászbombázókról szórták a halált."


Történetünk kezdetén az első világháború sújtotta Angliában találjuk magunkat. Dr. Cole, a rejtjelek avatott szakértője, egy bombázás során elveszítette családját, amit képtelen feldolgozni. Gyógyszerek okozta kábulatban telnek egyhangú napjai a Queen Mary katonai kórház zártosztályán. Egyetlen társasága Amram, az izgága órásmester, aki miniatűr szerkezetek megépítésével szórakoztatja magát és sorstársait.
Amikor Bransford parancsnok és Jabari közlegény átlépik a kórház küszöbét, Cole és Amram hamarosan az „Acélgólem” utáni hajsza kellős közepén találják magukat. A kis csapat a belga Lord Pottsal kiegészülve átvág a borzalmakkal teli frontvonalon, hogy elérje célját… ám hamarosan kiderül, hogy a gólem csupán aprócska darabja a szférákon átívelő kirakósnak.




Egy igazi első világháborús steampunk világba nyerhetünk betekintést Szilágyi Zoltán könyvében, amiben nem kell a világot megmenteni, csak egy Acélgólemet kell megállítaniuk, ami közel ugyanolyan nehéz feladat. Tartsatok velünk ezen a világokat átívelő háromállomásos miniturnén, fejtsétek meg a jeleket és nyerjetek.

A Főnixes könyvekkel szemben nevezhettek elfogultnak. Valamiképp a legtöbb kiadványuk ötcsillagos élmény, és ezért mindig nagy reményekkel állok neki egy-egy új könyvüknek. Szilágyi Zoli könyve sokszorosan is az érdeklődésem középpontjába került. Egyrészt steampunk regényről van szó, ami engem valamiért mindig is különösen érdekelt. Erre még nem találtam magyarázatot. A másik ok a szenvedélyemhez kötődik, ugyanis az Acélszív az első világháború utolsóelőtti évében játszódik. Igen, igen, igen, igen! El nem tudom mondani, mennyire megörültem, mikor megláttam ezt. Annyira ritkán találkozom I. világháborús regényekkel – ha már háború, inkább a II. világháborút, esetleg valamelyik jelentősebb forradalmat, polgárháborút választják háttérnek.

Mivel történelem az egyik szakom, így különösen nagy figyelmet fordítottam a háttérnek. Igen, házsártos kis mocsok vagyok, de nem tehetek róla, szeretem a történelmi hitelességet (még, ha egy nem realista könyvről is van szó). Nos, az Acélszívvel szemben semmilyen panaszom sincs, szerintem nagyon jól ábrázolta a korabeli helyzetet. Mondjuk egy-két apróság, mint a lövészárkokban ekkor már uralkodó járványok nem kerültek említésre, de ez főként akkor lett volna igazán releváns, ha hosszabb időt tölt a regény a fronton. Bevallom, nekem ez picit hiányzott, de tényleg csak azért, mert erre készültem. Viszont nagyon tetszett, ahogy Szilágyi Zoli megoldotta a világot – főleg ezzel a kódfejtéssel összekötve. Minden egyes pillanatán élvezkedtem természetesen. (És, amit nem szabadna élveznem, mert a ’mi lett volna ha’ nem létezik a szakterületemen, a másik opció, illetve a végtelen lehetőségek tárháza, amit a könyv végén ismerünk meg… komolyan elgondolkodtatott, hogy milyen eseménysorozat vezethetett volna egy ilyen szituáció kialakulásához; hol lehetett az a pont, ahol ez a lehetőség egyáltalán megszületett. Arra jutottam egyébként, hogy talán a második kolonizációs hullám során… de ez nyitott kérdés továbbra is, amin még úgyis eltűnődöm… vagy megkérdezem szombaton a szerzőt.)

De nem csak a világháborús környezet nyűgözött le – volt ott egyéb finomság is, mint például az előbb említett kódfejtés. Itt el kell ismernem, hogy semmilyen tudásom nincs a témában, és többek közt ezért sem értettem meg, miként jutott a főszereplő egyről a kettőre.

A történettel szintén nagyon elégedett vagyok: igazán bejött, hogy egyetlen olyan oldal sem volt, ahol ne történt volna valami jelentős. És innen ered a legnagyobb gondom (ennél nagyobb se legyen) – túl rövid volt ez a rész. Annyi minden történt, hogy nem maradt ideje egy-egy cselekményszálnak kifutnia magát. Úgy gondolom, hogy az egy pluszt adott volna, ha többet foglalkozunk az események jelentőségével, vagy azok okait/hatásait kicsit közelebbről megvizsgáljuk.
Amit viszont különösen szerettem a történetet tekintve, az a felmerült morális probléma. Ezt kifejtenem spoileres lenne, ugyanakkor mindenképp szeretném megemlíteni, hogy ez a kérdéskör szintén elgondolkodtatott. Tetszett, hogy különböző perspektívából vizsgálta meg az író ezt a dilemmát.

A karakterek szerintem még munkafolyamat részét képezik. Nem éreztem úgy, hogy annyira részletesen kidolgozottak lennének, ám ennek ellenére egy egészként jelentek meg a könyv lapjain. Csak több jellemvonásukat kellett nekem odaképzelnem tapasztalatból/előítéletből/stb. A kedvenc karakterem határozottan Cole volt; legfőképp, mert különbözik a legtöbb főhőstől. Sőt, őt nem is nevezném igazán hősnek, mert, ha jobban meggondoljuk, nem az. Viszont ez a megbízhatatlan narrációja egyszerűen megfogott magának. Minden egyes jelenetet imádtam, amelyben előtérbe kerülnek a mentális problémái. Érzelmileg kissé megterhelő volt, de nagyon jól megírt.

Mindent összevetve beleszerettem ebbe a regénybe, ebbe a sorozatba (a függővég miatt pedig mindennél jobban vágyom a folytatásra). Apróbb panaszaim a regény rövidsége köré csoportosultak, amelyek néhány aspektust nem engedtek jobban kibontani. Ugyanakkor egy kiválóan megírt, okosan végiggondolt regényt olvashattam, amibe egyszerűen szerelmes vagyok. Alig várom, hogy újra olvashassak Szilágyi Zolitól.



Könyv adatai
Eredeti cím: Acélgólem (2015)
Kiadó: Főnix Könyvműhely
Oldalszám: 156

Nyereményjáték


Dr. Cole a kódolás mestere, az Acélgólemet pedig rúnák borítják, ezért most egy kis kódfejtésre invitálunk benneteket. A három blogon három különböző rúnát találtok, aminek a jelentésére vagyunk kíváncsiak. A képek mellé pedig kaptok egy kis segítséget is.
A kiadó csak Magyarországon belül postáz, amennyiben 72 órán belül nem kapunk választ, automatikusan új nyertest sorsolunk.



A skandináv nyelvek ősei között található ez a rúna, egy cselekvést jelöl, aminek köze van állatokhoz vagy járművekhez.




További állomások


04/21. Bibliotheca Fummie
04/22. Always Love a Wild Book
04/24. Kelly Lupi olvas

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése