2013. augusztus 5., hétfő

Mary E. Pearson: Az imádott Jenna Fox

Az imádott Jenna Fox-ra még Kelly hívta fel a figyelmemet. Eleinte nem igazán vonzott a könyvnek a gondolata, de bloggerina fantasztikus bejegyzést írt róla, és utána nem hagyott nyugodni a gondolat. Utólag is köszönetem érte, Kelly!

Sorozat: Jenna Fox Chronicles #1

Jenna Fox egy év után ébred fel egy szörnyű balesetet követően. A probléma, hogy a lány semmire sem emlékszik, és a szüleitől kapott videóktól is csak pár részletre tud visszaemlékezni. Azonban ezek is idegennek tűnnek számára, mintha nem is a saját emlékei lennének. Jenna igyekszik választ találni a kérdéseire, családja azonban nem hajlandó a balesetről, illetve az azt követő eseményekről beszélni. Vajon mi az igazság? Kicsoda Jenna Fox?


A mai napig tartom, hogy az egyik legfantasztikusabb könyv, amit valaha is olvastam. Kiemelkedő regény, csodálatos disztópia. Tökéletes olvasmány.

Az egyetlen negatívum, amit kiemeltem annó, az a szörnyű tény, hogy egy újabb sorozatba sikerült belenyúlnom (pedig akkoriban /2011. november/ még nem is volt annyi). A gondot igazából az jelentette, hogy Az imádott Jenna Fox története kerek és teljes mértékben lezárt. Nem gondoltam volna, hogy van egy olyan szál a könyvben, amit tovább lehet vinni a második részre.
És igazából nincs is. A The Fox Inheritance egy teljesen új történetszálat indít - majdhogynem spin-off-nak is mondhatnánk.

A disztópia része

Annyira természetes, nincs kihegyezve a társadalom bírálására; az inkább a fő- és mellékszál közt helyezkedik el félúton. Egy olyan világot mutat be a könyv, amely elég valószínű: nem, nem omlik össze a társadalom, nincsenek nagy háborúk, hogy egy új rendszer épüljön ki, amely diktatórikus elveken működik. Nem.
Itt az egészségtudomány lesz az, mely isteni státuszba emeli a tudósokat és orvosokat. Egy világ, ahol az antibiotikumok túlzott használata miatt kialakulhattak olyan vírusok, amelyekre nem hatnak ezen gyógyszerek, s mint a pestis, úgy terjednek újabb és újabb vírusok. Valós helyzet lehet? Természetesen.

Azt hiszem azért is tetszett annyira ez a fajta világátalakulás, mert nem radikális világváltozást ír le, s akár úgy is érezhetjük, hogy ez most zajlik. Nem alakult ki egyetlen hatalom sem, el tudtam képzelni a világot, hiszen nem változott. Más könyveknél mindig bennem volt a kérdés, hogy miért/hogyan/hol alakult ki ez a rendszer?

S ezt nem negatív kritikának szántam, inkább egy olyan tulajdonságnak, amely kiemeli Jenna Fox történetét a többi (általam olvasott) disztópiás regény közül. Az is külön érdem, hogy nagyon jól érthetően van megfogalmazva, miféle újításokat vezettek be az orvostudományban (Bio-gél). Könnyedén el tudtam képzelni, milyen anyag lehet, miként használhatják.

A karakterek:

Ez is ritka dolog, hogy nem volt olyan, akit egyáltalán ne kedveltem volna. Kedvenc karakterem Ethan és Jenna nagymamája voltak; mindketten nagyszerűen ki vannak dolgozva.
Igen, ez mondjuk általánosan is igaz: senki sem tökéletes; nem rohangálnak Mary-Sue karakterek, csak valódi emberek. Ez pedig csak még sokkolóbbá, valóságosabbá és szerethetőbbé teszi az eseményeket és a szereplőket. Még Clairet is megértettem valamilyen szinten. Bár ez a része a könyvnek alaposan elgondolkodtatott.

Nagyon sokáig azt gondoltam, hogy nem lesz szerelmi szál a könyvben, s habár ebben tévedtem, mégsem ezen volt a hangsúly. Igazából rettegtem, hogy egy klisébe fut bele a könyv - tudjátok, a jó öreg szerelmi háromszög. Szerencsére azonban nem így történt,ami külön bónuszpont.

A történet

Fordulatos, lélegzetelállító, sokkoló...
Számomra nagyon izgalmas volt a történet; könnyedén belevesztem.
Nem tudom kifejezni, mennyire megfogott, mennyire imádtam a csavarokat, hogy az írónő így alakította a cselekményszálat. Igazán különlegessé tette ezáltal a könyvet.
Bár az epilógust lehet kihagytam volna - ha önálló könyv lett volna, persze.

Összességében csak rajongani vagyok képes. Ha valaki egy jó kis olvasmányra vágyik, érdemes ezt a könyvet is számításba venni.


Könyv adatai
Eredeti cím: The Adoration of Jenna Fox (2008)
Kiadó: Ciceró Könyvstúdió (2011)
Oldalszám: 352

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése